I. Podstawa prawna
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej, wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz. 107).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników (Dz.U. Nr 89, poz. 730).
6. Statut Przedszkola.
II. Charakterystyka programu.
Słowa J. Korczaka „ Wychowanie to nie miła zabawa, a zadanie, w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy, kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli...." stały się mottem podczas tworzenia programu.
Zawarte w nim treści skierowane są do wszystkich dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych w domu i poszczególnych grupach.
Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest w następujących obszarach:
· Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
· Kształtowanieczynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
· Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
· Wychowanie do poszanowania roślin i zwierząt
· Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
III. Warunki realizacji.
1. Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne.
2. Zadania wychowawcze będą realizowane przez nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci.
3. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
4. Dzieci zaangażowane zostaną we wspólne tworzenie i przestrzeganie „Kodeksu przedszkolaka".
5. Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zajęć i zabaw zorganizowanych i samorzutnych
- spacerów, wycieczek, zabaw na świeżym powietrzu
- uroczystości,
- spożywania posiłków,
IV. Cele ogólne.
· Tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
· Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
· Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym.
· Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
· Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny; rozwijanie empatii.
· Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm
· Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków
V. Cele szczegółowe.
· rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
· rozróżnianie dobra od zła,
· przestrzeganie kompromisu w zabawie, rozwiązywanie konfliktów
· stosowanie się do umów ustalonych w grupie (Kodeks przedszkolaka),
· szanowanie praw dzieci, akceptowanie innych dzieci, pomaganie niepełnosprawnym
· dbanie o dobro własne, szanowanie własności innych
· używanie form grzecznościowych
· nabywanie umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
· dokonywanie oceny zachowania własnego i innych
· przewidywanie skutków swojego postępowania
· kształtowanie opiekuńczej postawy wobec istot żywych i środowiska naturalnego
· zachęcanie dzieci i ich rodziców do podejmowania konkretnych działań na rzecz przyrody
· stosowanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków
· kształtowanie świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia
· nabywanie nawyków higienicznych, żywieniowych i aktywności ruchowej
· stwarzanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych oraz życia w zgodzie ze środowiskiem naturalnym
VI. Sposób realizacji.
· rozmowy i dyskusje
· zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe
· zabiegi higieniczne
· formy literackie, muzyczne i teatralne
· uroczystości, spotkania, zajęcia, relaksacje
· spacery i wycieczki, obserwacje przyrodnicze
· akcje i konkursy np.prozdrowotne, ekologiczne
· doświadczenia, eksperymenty
· określenie środków zaradczych stosowanych przy nie respektowaniu zasad
VII. Metody.
- podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki,
praca z obrazkiem,
- aktywizujące:np. drama, pedagogika zabawy, W.Sherborne, K.Orffa, R.Labana, E.Gruszczyk-Kolczyńskiej, M.Bogdanowicz,
- problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacje,
- praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, doświadczenia, zabawy intelektualne,
-organizację imprez integracyjnych
VIII. Kodeks przedszkolaka
· wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi
· potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy i zajęć
· szanuję własność cudzą i wspólną
· do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi się bawię
· po skończonej zabawie odkładam zabawki na swoje miejsce
· bawię się tak, aby nie powodować przykrości i zagrożenia innych
· stosuję formy grzecznościowe tj: proszę, dziękuję, przepraszam
· odpowiednio zachowuję się w poszczególnych pomieszczeniach przedszkola
· kulturalnie zachowuję się przy stole podczas spożywania posiłków
· nie oddalam się od grupy bez zgody nauczyciela
· pomagam młodszym i mniej sprawnym kolegom
IX. Prawa dziecka.
Spośród wielu praw dziecka gwarantowanych w programie wychowawczym, należy
wymienić przede wszystkim:
· prawo do życia i rozwoju,
· prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,
· prawo do wyrażania własnych poglądów,
· prawo do wolności od przemocy fizycznej, psychicznej i wszelkiego okrucieństwa,
· prawo do wypoczynku i czasu wolnego,
· prawo do godności i nietykalności osobistej.
· prawo do „niewiedzy", niezrozumienia i popełniania błędów
X. Zasady zachowania w przedszkolu
Zasady zachowania się podczas posiłków
· siedzimy na krześle przysuniętym do stołu, jemy łyżką lub widelcem
· jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławieniem
· w trakcie jedzenia staramy się zachować czystość wokół talerza i na stole,
· sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie,
· odchodząc od stołu, zasuwamy krzesełko i mówimy :dziękuję".
Zasady zachowania się w łazience
· zawsze myjemy ręce :
- przed i po posiłku
- po wyjściu z toalety
- po powrocie z podwórka
- po pracach plastycznych
· korzystamy wyłącznie ze swojego ręcznika
· wiemy, jak prawidłowo korzystać z przyborów i urządzeń ( umywalka, toaleta) podczas wykonywania czynności higienicznych
· myjemy samodzielnie ręce zgodnie z kolejnymi etapami
· myjemy zęby okrężnymi ruchami, a po skończeniu chowamy przybory na wyznaczone miejsce
· wiemy, że nie wolno chlapać wodą na : podłogę, ściany i kolegów
· korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo
· zwracamy uwagę na estetykę swojego wyglądu – przeglądamy się w lusterku
· zwracamy nauczycielce zauważone przez siebie niebezpieczeństwa
Zasady zachowania się w szatni
· zapoznajemy się ze swoją półeczką
· starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo w półce,
· pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
· po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
· przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu),
Zasady zachowania się w sali zabaw
· używamy słów: proszę, dziękuję, przepraszam,
· bieganie po sali jest zabronione,
· dzielimy się zabawkami,
· staramy się mówić umiarkowanym głosem,
· sprzątamy po sobie zabawki, po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce,
· każde wyjście z sali zgłaszamy nauczycielce,
· śmieci i papierki wyrzucamy do kosza.
Zasady zachowania w ogrodzie przedszkolnym
· bezpiecznie korzystamy z urządzeń,
· nie popychamy innych,
· nie bijemy się, nie szarpiemy i nie popychamy
· pomagamy młodszym kolegom,
· nie oddalamy się z terenu ogrodu,
· słuchamy poleceń nauczyciela
· zgłaszamy się na zbiórkę
Zasady zachowania się na korytarzu
· bezpiecznie poruszamy się po korytarzu, przechodząc do innych pomieszczeń
· nie biegamy, nie ślizgamy się, nie krzyczymy
· nie wynosimy zabawek z sali na korytarz
· niewłaściwe zachowanie kolegów zgłaszamy nauczycielce lub opiekunowi
Zasady zachowania na wycieczkach i spacerach
· idziemy kolejno parami,
· nie popychamy się,
· uważnie słuchamy,
· przestrzegamy zasad ruchu drogowego.
XI. Nagrody stosowane w przedszkolu
· pochwała indywidualna dziecka
· pochwała przed całą grupą
· pochwała dziecka przed rodzicami
· pochwała dziecka przed panią Dyrektor lub personelem przedszkola
· sprawienie dziecku przyjemności zabawą przez niego wybraną
· drobne nagrody rzeczowe np. order, naklejka
· przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela
· darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększenie jego zakresu samodzielności
XII. Stosowane w przedszkolu konsekwencje za nieprzestrzeganie ustalonych norm zachowania:
· tłumaczenia i wyjaśnienia
· wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku, zawodu z powodu zachowania dziecka
· kara naturalna – zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie,
· odmówienie dzieciom nagrody,
· czasowe odbieranie przyznanego przywileju,
· wynagrodzenie krzywdy osobie poszkodowanej
· przekazanie smutnej wiadomości rodzicom o nieodpowiednim zachowaniu się dziecka
· „krzesełko dobrych myśli" – chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przeanalizowania swojego postępowania na określony czas według kodeksu
XIII. Realizacja programu wychowawczego - wskazówki dla nauczycieli i rodziców
· Jesteśmy konsekwentni w działaniu i mówieniu
· Dotrzymujemy słowa danego dzieciom
· Jesteśmy świadomi tego, czego uczymy
· Swoim przykładem ukazujemy właściwe działanie, zachowanie
· Pogłębiamy wiedzę na tematy wychowawcze
· Stwarzamy atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku
· Cierpliwie oczekujemy na wystąpienie u dzieci pożądanych umiejętności wiedząc, że w wychowaniu należy respektować czas
· Wzajemnie współpracujemy (rodzic i nauczyciel) w wychowaniu dzieci
XIV. Spodziewane efekty.
W naszym przedszkolu DZIECKO:
· poznaje swoje prawa i obowiązki
· czuje się bezpiecznie,
· rozwija się twórczo i jest samodzielne,
· ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
· uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
· buduje pozytywny obraz samego siebie,
· jest świadome swojej przynależności narodowej,
· uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi,
· osiąga gotowość szkolną
W naszym przedszkolu RODZICE:
· uzyskują fachową pomoc pedagogiczną,
· otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka,
· mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola,
· mogą rozmawiać bezpośrednio z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych,
· mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola,
· mogą czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
· chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc,
W naszym przedszkolu NAUCZYCIELE:
· aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki,
· podejmują działania innowacyjne; są aktywni i twórczy,
· tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki,
· współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
· doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia,
· wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy,
· pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola
· dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
· prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka,
· dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka,
· proponują rodzicom różne formy współpracy.
OPRACOWAŁY:
1. KUBICZEK MARTYNA
2. SZAMPERA MARIA
3. LEDWIG MAŁGORZATA